Több mint sport, egy kulturális jelenség
Mi mozgatja a padel USA-beli fejlődését és hol a határa a sportnak a tengeren túlon? A Syracuse Egyetem és a Padel 22 közös tanulmánya, amit a Cage91 is publikált, mérföldkő az amerikai padel történetében. A „Padel in the U.S. won’t be just a sport — it will be a cultural phenomenon” címmel megjelent riport szerint a padel az USA-ban nem csupán egy új sportág, hanem egy mély társadalmi-kulturális mozgalom kezdetét jelenti. Nézzük a felmérés főbb megállapításait.
Lendületes növekedés a tengerentúlon
2020-ban még alig 30 padel pálya működött az Egyesült Államokban, 2024-re azonban ez a szám meghaladta a 600-at. A sport minden korosztályt megszólít:
30%-ban 25 év alattiak,
40%-ban 26–45 év közöttiek,
30%-ban 46 év felettiek játszanak padelt.
Ez a sokszínű demográfia a siker egyik kulcsa. A klubtagság megújítási aránya 90% körül mozog, ami stabil, elkötelezett közösségeket jelez. A padel egyik vezető alakja, Marcos Del Pilar szerint az évtized végére akár 12–15 millió amerikai játékos is lehet – összehasonlításképpen: 2023-ban még csak 100 ezer fő körül volt ez a szám.
A hírességek szerepe: „A menőség faktor”
Adam Levine, a Maroon 5 énekese szerint a padel „olyan, mint a pickleball, csak menőbb”. A sport „cool faktorát” celebritásoknak köszönheti, akik nemcsak játékosként, hanem befektetőként is jelen vannak, ahogyan Európában ez már régebb óta megfigyelhető. Például a Hexagon Cup Madridban rendezett verseny csapatainak tulajdonosai között ott van Pierre Gasly Formula 1 versenyző és Sergio Agüero labdarúgó is. A hírességek sportágbeli jelenléte gazdasági és társadalmi hatásokkal is jár, miután nagymértékben segíti a padel láthatósága és vonzereje növekedését.
A padel közösségi jellege: nem csak játék
A padel egyik legnagyobb vonzereje az, hogy alapvetően társas sport – mindig párosban játsszák, amit a padel klubok is kiaknáznak: a Reserve Padel Miamiban például bárokkal, kávézókkal és wellness-részek üzemeltetésével kombinálja a pályáit.
A Playtomic alkalmazás népszerűsíti a „nyílt mérkőzések” lehetőségét, ahol hasonló szintű játékosok találhatnak egymásra. Ahogy Andi Neugarten, a 6 Love Sports tulajdonosa fogalmaz: „Ha a közösség hiányzik, a padel könnyen csak egy múló trenddé válhat”.
Tartalomdömping és média-hatás
A padel óriási népszerűségre tett szert az online térben is: már 52 millió követővel rendelkezik világszerte a padelhez köthető közösségi média felületeken.
A Premier Padel streamjeinek már 700 ezer feliratkozója van YouTube-on.
A mérkőzések olyan nagy csatornákon is megjelennek, mint az ESPN+, DAZN és Red Bull TV. Tehát akit érdekel, követheti a versenyeket a világ bármely tájáról.
Bill Ullman, a USPA (USA Padel Szövetség) elnöke szerint „a padel legjobb reklámja maga a játék”.
Jövőbe tekintve: olimpia és utánpótlás nevelés
A riport hangsúlyozza az utánpótlásnevelés fontosságát: a sport egyetemi sportág szintű elismertetése a cél, amihez grassroots programok bevezetése várható országszerte.
A következő nagy lépés az olimpiai szereplés, ha még nem is a Los Angeles-i játékokon. Ez nemcsak presztízst, de további finanszírozási és népszerűsítési lehetőséget is biztosítana a népszerű feltörekvő sportág számára.
A jelentés megállapításait olvasva elmondhatjuk, hogy a padel az USA-ban túlnőtt a „feltörekvő sport” kategórián: egyre inkább egy társadalmi-kulturális mozgalommá válik. A hírességek, közösségi appok, médiacsatornák és klubok mind egy irányba mutatnak – a padel nemcsak megérkezett, hanem az új kedvenc sportággá válhat a kontinensen.
0 hozzászólás